تبلیغات
حجاب و عفاف پایگاه تخصصی حجاب و عفاف - عالم برزخ و زنانی كه فشار قبر ندارند



هولناك ترین مسئله در زندگی بشر، مرگ و مسائل آن است. در آیات و روایات از سكرات مرگ سخن به میان آمده است و اینكه بیشتر مردم هنگام مرگ و پس از آن دچار عذاب و شكنجه های روحی و مانند آن هستند. مساله فشار قبر یكی از مسائل در آموزه های اسلامی است كه شنیدن آن بر آدمی سخت و دشوار است؛ چه رسد كه تجربه آن را داشته باشد و بخواهد آن را در ذهن خویش تصویر و ترسیم كند.
یكی از منزلگاه های آدمی پس از مرگ قبر است. خداوند می فرماید: ثم أماته فأقبره؛ سپس او را میراند، پس وارد قبر كرد. (عبس، آیه8) در آیه دیگر می فرماید: و أن الله یبعث من فی القبور؛ خدا كسانی را كه در قبرها هستند برمی انگیزد. (فاطر، آیه22).

برزخ و احوالات آن

اما قبر جایگاه واقعی انسان پس از مرگ نیست؛ بلكه انسان پس از مرگ به عالم برزخ می رود كه خود عالمی از عوالم سه گانه هستی؛ یعنی دنیا، برزخ و آخرت است. از این رو خداوند در آیه 100 سوره مؤمنون از برزخ به عنوان دومین جایگاه حیات انسان یاد می كند و می فرماید: و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون؛ و در پیشاپیش آنان برزخی است تا روزی كه برانگیخته می شوند.

عالم برزخ عالم میان دو عالم دنیا و آخرت است. اصولا برزخ به هر چیز حائل گفته می شود كه در میان دو چیز باشد. از جمله خداوند درباره برزخ میان دو دریا می فرماید: بینهما برزخ لا یبغیان؛ میان دو دریا، فاصله و حائلی است كه به هم سرایت نمی كند. (الرحمن، آیه20).....

انسان در عالم برزخ، هم دارای آثار روحی و روانی مانند فرح و شادمانی، حزن و اندوه، و هم دارای آثار جسمانی است مانند: «رزق» و «روزی» و كلمه های «فرحین» و «یستبشرون» و «یرزقون» و «بنعمه من الله» همگی حاكی از چنین آثار حیات می باشد (آل عمران، آیات169 تا171) همچنان كه آیات مربوط به عرضه آل فرعون بر آتش و ورود قوم نوح بر آن گواه بر شكنجه شدن كافران در آن منزل می باشد.

از جمله آیاتی كه بگونه ای بر حیات برزخی دلالت می كند آیه زیر است: قالوا ربنا امتنا اثنتین و احییتنا أثنتین، فاعترفنا بذنوبنا فهل الی خروج من سبیل؛ (كافران در روز قیامت می گویند) پروردگارا دوبار ما را میراندی و دوبار زنده كردی پس ما به گناهان خود معترفیم، پس آیا راهی برای بیرون رفتن از آتش دوزخ وجود دارد؟ (غافر، آیه11).

در نهج البلاغه درباره فشار قبر آمده است: یاد كنید از دفعه به دفعه آمدنهای خوف و بیم های مختلف و جابه جا شدن دنده های پهلو از فشار قبر و كر شدن گوش ها و تاریكی گور.

آن حضرت همچنین می فرماید: اگر آن مردگان را با (دیده) عقل بسنجی و پرده (خاكی) كه آنها را از تو پوشانده است، كنار رود (آنها را خواهی دید) درحالی كه گوش هایشان در اثر رسوخ جانداران خاكی در آنها نابود و كر گشته و دیدگانشان از سرمه خاك (به مغز) فرو رفته و زبان هایشان پس از تندی و تیزی در دهان ها پاره پاره گشته و دلهاشان پس از بیداری در سینه ها مرده و از تپش افتاده، در هر عضوی از ایشان پوسیدگی تازه كه باعث فساد و زشتی است رخ داده و راه نابودی آنها را آسان ساخته است، در حالی كه در برابر هر آسیبی تسلیمند، نه برای دفاع (از آلام و اسقام) دستی و نه برای نالیدن (از سختیها) دلهایی دارند (اگر به دیده عبرت بنگری) اندوه های دلها و خاشاك و خونابه چشمها را خواهی دید كه برای آنها در هر یك از این رسوائی و گرفتاریها حالتی است كه دگرگون نشود و سختی ای است كه برطرف نگردد.(نهج البلاغه ترجمه انصاری، ص 625)

محمد تقی فلسفی در این باره می گوید: «مقصود از فشار قبر این نیست كه دیوارهای قبری كه در گورستان حفر شده به هم نزدیك می شوند و جسد میت را در تنگنا قرار می دهند، بلكه مقصود فشار نامرئی و نامحسوسی است كه بر روح و جسد برزخی متوفی، وارد می آید و او را به شدت ناراحت می كند.»

امام صادق(ع) می فرماید: به خدا سوگند من بر شما از برزخ می ترسم، گفتم برزخ چیست؟ فرمود: القبر منذ حین موته الی یوم القیامه ؛ مقصود از برزخ قبر انسان است از لحظه مرگ تا روز رستاخیز.
(بحارالانوار، ج 6، باب احوال برزخ، حدیث 611)

زنانی كه فشار قبر ندارند

پیامبر گرامی اسلام(ص) در سخنانی سه دسته از زنان را از فشار قبر استثنا كرده و فرمودند: سه گروه از زنان عذاب قبر ندارند و در قیامت هم با حضرت فاطمه(س) محشور می شوند:

1-زنی كه با فقر و تنگدستی شوهر خود بسازد


2-زنی كه با بد اخلاقی شوهر، صبر و بردباری خود را از دست ندهد.

3-زنی كه مهریه خود را به شوهر ببخشد.
(المواعظ العددیه ص 57)

در روایت دیگر از پیامبر اسلام(ص) روایت شده كه فرمود: سه طایفه از زن ها هستند كه عذاب قبر از آنها برداشته شود و با حضرت فاطمه دختر حضرت محمد(ص) محشور می شوند؛ زنی كه بر غیرت شوهرش صبر كند، زنی كه با شوهر بداخلاق بسازد و زنی كه مهریه اش را ببخشد.
 (دیلمی، حسن بن ابی الحسن، ارشاد القلوب (ترجمه رضایی)، ج 1، ص 314، انتشارات اسلامیه، تهران، 1377 ش)

مراد از غیرت در این عبارت این است که زن ازاین که شوهرش ازدواج دیگری داشته باشد،‌ به غیرت نیاید؛ چرا که غیرت برای مردان است و زن نمی بایست نسبت به شوهرش غیرت داشته باشد. امام صادق علیه السلام می فرماید: غیرت  ورزی روا نیست مگر برای مردان؛ و اما غیرت  زنان در حقیقت حسادت است و چون غیرت تنها مخصوص مردان است به همین دلیل خداوند بر زنان جز شوهرشان را حرام كرده است ولی بر مردان چهار زن را حلال نموده است. و خداوند كریم تر از آن است كه از سویی به زن غیرت بدهد و از سوی دیگر برای مرد سه زن دیگر را علاوه بر آن زن حلال كند!(الكافی، ج 5 ، ص 505 ، ح1)

هم چنین امام صادق (ع) فرمود:خدای بلند مرتبه غیرت را در وجود زنان قرار نداد و تنها زنان نا شایست غیرت می ورزند ولی زنان مومنه[حقیقی] نه! همانا خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داد از اینرو برای مرد چهار زن را حلال فرمود ولی برای زن جز شوهرش را حلال نكرد پس زنی كه علاوه بر شوهرش مرد دیگری را اراده كند نزد خداوند زناكار است.(الكافی، ج 5، ص505 ح 2)

امام باقر علیه السلام فرمود: غیرت زنان حسد است و حسد ریشه كفر است.زنان وقتی غیرت می ورزند خشمگین می شوند و وقتی خشمگین شدند كفران می ورزند مگر زنان مسلمه!(الکافی، ج5 ، ص505، ح4)

از روایت پیامبر(ص) این معنا به دست می آید که غیرت در زنان امری طبیعی است ولی اگر از آن بگذرد و بر شوهرش صبر کنند همان گونه که بر فقر یا تندخویی شوهر صبر می کند، بی فشار قبری به بهشت می رود




نوع مطلب : حجاب و عفاف، 
برچسب ها :






سایر موضوعات
انتخاب زبان وبلاگ
العربی English l French l

امروز :
طراح قالب و مدیر وبلاگ
سامان سوهانیان

شماره تماس: 09361861996

پایگاه تخصصی حجاب و عفاف
عضویت در خبرنامه
نام و ایمیل خود را وارد نمایید:




با عضویت در خبرنامه پایگاه تخصصی عفاف و حجاب از به روز رسانی های ما مطلع شوید و بیشتر با ما در ارتباط باشید
جنبش های وبلاگی
نظرسنجی
بهترین راه حل مسئله ی بدحجابی را چه می دانید؟






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
لوگوهای وبلاگ




با قرار دادن لوگوی ما در سایت یا وبلاگ خود از ما حمایت کنید